Carsten Rahbek om den antropocæne tidsalder – University of Copenhagen

20. december 2016

Carsten Rahbek om den antropocæne tidsalder

"Naturen skal nok klare sig", påpeger Professor Carsten Rahbek fra Center for Makroøkologi, Evolution og Klima, som er en af verdens førende biodiversitetsforskere, "men Homo sapiens kan få problemer...".

Carsten Rahbek fortæller i programmet "24 spørgsmål til Professoren" på Radio24Syv om den nye geologiske periode, Den Antropocæne Tidsalder. Han fortæller også om et nyudgivet studie, hvor han sammen med sit forskerhold har kortlagt den genetiske biodiversitet på jorden.

Tid til at erkende situationen

Lørdag d. 17. december 2016 var Professor Carsten Rahbek inviteret i studiet hos Radio24Syv. Her ses han sammen med studievært og videnskabsjournalist Lone Frank.

Vi står på randen af en artsmæssig massegrav, og det er tid til at tage solbrillerne af.

Kun hver tiende art på vores klode er overhovedet beskrevet, men de uddør med en hast, som minder om dengang dinosaurerne forsvandt.

Et af de problemer vi står overfor, som følge af masseuddøen, er nye alvorlige sygdomme. I en artsfattig verden begynder virus, som tidligere har holdt sig til dyr, at angribe mennesker, og Homo sapiens bliver fremtidens store ressource for alle slags snyltere.

Hør ham i radioprogrammet