Ny natur/teknologi-indsats skal gøre klimaundervisningen nærværende og konkret
Fra lokal natur til globalt klima: Hvordan hænger havet, søen og skoven sammen med klimaet? Og hvordan kan eleverne undersøge det i natur/teknologi-undervisningen? Med støtte fra Villum Fonden skal et nyt projekt på Center for Makroøkologi, Evolution og Klima (CMEC) udvikle virkelighedsnær klimaundervisning med afsæt i skolernes lokale natur.
Natur/teknologi-lærere på mellemtrinnet står med en vigtig opgave: at bygge bro mellem elevernes konkrete naturoplevelser og de komplekse fagbegreber som CO2, biomasse og kulstofkredsløbet, som de senere møder i udskolingen.
Eleverne skal samtidig dannes og uddannes til en virkelighed, hvor der sker store forandringer med både natur og klima.
-Sammenhængen mellem natur og klima er afgørende for, hvordan Danmark vil udvikle sig i de kommende år og årtier. Vi står midt i en grøn trepart, hvor naturbaserede løsninger som urørt skov, skovrejsning og udtagning af lavbundsjorde spiller en central rolle, siger professor og centerleder Carsten Rahbek fra CMEC, og tilføjer:
-Det danmarkskort, vi kender i dag, vil se helt anderledes ud i fremtiden.
Den nye indsats Et endnu grønnere klima skal støtte både lærere og elever i at forstå og arbejde med naturbaserede løsninger. Gennem et tæt samarbejde mellem forskere, didaktikere og lærere skal der udvikles hands-on undervisningsaktiviteter, der kobler den lokale natur og landskaber med det globale klima.
Bygger videre på succes med ny målgruppe
Projektet bygger videre på projektet Et grønnere klima, som med stor succes har introduceret naturbaserede klimaløsninger, dvs. tiltag, der benytter naturens egne processer til at håndtere klimaudfordringerne, til naturfagene i 7.-9. klasse:
-Med Et endnu grønnere klima sætter vi nu fokus på natur/teknologi-undervisningen i 4.-6. klasse – og særligt på at understøtte lærernes praksis, fortæller projektleder Karsten Elmose Vad fra CMEC.
Den nye målgruppe kræver nytænkning af både form og indhold, blandt andet fordi natur/teknologi-faget ofte har en helt anden ramme ude på skolerne end udskolingens naturfag. For eksempel viser en nylig publiceret kortlægning, at 48% af underviserne i natur/teknologi mangler kompetence til at undervise i faget1.
-Projektet har et vigtigt fokus på faget natur/teknologi, som ofte er præget af lav fagdækning og begrænset opmærksomhed. Vi er glade for at støtte et projekt, der vil styrke faget og give lærerne bedre muligheder for at arbejde med klima og natur i en lokal kontekst, siger Ole Laursen, uddelingschef for Børn, unge og science i Villum Fonden.
Tæt samarbejde med lærerne
Udviklingen af projektet og materialerne skal ske i tæt samarbejde med lærerne, fortæller Karen Præstegaard Hendriksen, der er projektleder for Friluftsrådets program, Grøn Skole, hvis netværk bringer lærere fra hele landet med ind i projektet:
-Samarbejdet har afsæt i lærernes didaktiske praksis, organisatoriske forhold og rammer, der er vigtige for deres fag. Derfor udvikler vi materialer, som møder den virkelighed, faget har, og som også inviterer de lærere med, som hverken har formel eller vurderet undervisningskompetence.
Om projektet
Et endnu grønnere klima er et samarbejde mellem CMEC på Globe Institute ved Københavns Universitet samt Det Naturvidenskabelige Fakultet og Biologisk Institut på Syddansk Universitet.
Udviklingen bliver ledet af CMEC i tæt samarbejde med Grøn Skole og de tre faglige foreninger for naturfag: Danmarks Naturfagslærerforening, Biologiforbundet og Geografforbundet.
Projektet løber over 2,5 år, og omfatter bl.a. workshops og inspirationsdage for natur/teknologi-lærere i hele landet.
Alle undervisningsmaterialer bliver frit tilgængelige via Et grønnere klima og udgives derudover gratis på Gyldendals fagportal for natur/teknologi.
Projektet er støttet af Villum Fonden.
1Wøhlk, E. B., Olsen, M. B., Auning, C., Ellebæk, J. J., Albrechtsen, T., Beiskjær, G. & Johannsen, B. F. (2025). På sporet af natur/teknologi: Arbejdsrapport nr. 1 i ”N/T kortlægningen”. Københavns Professionshøjskole.
Kontakt
Karsten Elmose Vad
Projektleder
CMEC, Københavns Universitet
E-mail: kevad@sund.ku.dk
Tlf.: 23827936
Carsten Rahbek
Professor
CMEC, Københavns Universitet
E-mail: crahbek@sund.ku.dk
Karen Præstegaard Hendriksen
Projektleder for Grøn Skole, Friluftsrådet
E-mail: kph@friluftsraadet.dk