Mere, bedre og større natur i Danmark (2024)

Citation

Petersen, A. H., B. Hasler, T. Laage-Thomsen, M. Termansen og C. Rahbek (2024): Mere, bedre og større natur i Danmark. Hvor, hvordan og hvor meget? Center for Makroøkologi, Evolution og Klima, Globe Institute, Københavns Universitet.

Læs mere og download rapporten

I rapporten identificeres 239 mulige store sammenhængende naturområder i Danmark. Efterfølgende prioriteres disse områder på basis af et datasæt med den nationale udbredelse af 2892 arter af hvirveldyr, padder, insekter, planter og svampe. Download af udvalgte data fra rapporten findes herunder:

GIS-data med rapportens store naturområder

Data viser afgrænsningen af de 239 mulige store naturområder, som identificeres og prioriteres i rapporten. GIS-lag: Mere_bedre_stoerre_239omr_CMEC2024.shp (ArcGIS shape). Yderligere information findes i den tilhørende PDF-fil om metadata.

VIGTIGT: Afgrænsningerne af naturområderne skal ikke betragtes som absolutte konkrete forslag. De er overvejende defineret ud fra nogle analytiske principper med henblik på en overordnet landsdækkende analyse af, hvilke områder der er vigtige og hvorfor. Afgrænsningerne er derfor kun retningsgivende.

Ved en eventuel praktisk implementering af de enkelte områder skal man vurdere, hvad der lokalt giver mening. Det gælder den eksisterende natur: Er det de rigtige arealer? Skal der mere eller andet med? Og det gælder naturligvis de praktiske muligheder, ejerforholdene, omkostningerne etc.

Artsliste og udvalgte informationer

Artsliste og udvalgte informationer om de 2892 arter af hvirveldyr, insekter, planter og svampe, som indgår i rapportens analyser, findes i nedenstående fil:

Anders Højgård Petersen
Specialkonsulent